با موهای خود مهربان باشیم

با موهای خود مهربان باشیم

فهرست مطالب

نگرش های متفاوت به مو ساختارمو تخریب ساختارمو تثبیت ساختار مو راهکارهایی برای مراقبت از مو  


نگرش های متفاوت به مو

  • آیا تابحال هنگامی که مقابل آیینه به صورت خود می نگرید ، تصور کرده اید که اگر مو نداشتید چطور بنظر می رسیدید؟ و یا اگر موهای شما حالتی متفاوت داشت چقدر تغییر می کردید ؟ اگر مو ندارید رویای شما از داشتن موهای زیبا چگونه است ؟ سؤالات زیادی در این زمینه در ذهن وجود دارد که گاهی رویاهای مارا از آنچه که نداریم ، شکل می دهد اما آنچه که واقعیت دارد آن است که در آیینه می بینید و آنچه اهمیت دارد حفظ ، نگهداری و مهربانی با موهایی است که آیینه به شما نشان می دهد .
  • مویکی از اصلی ترین عوامل زیبایی و آراستگی ظاهری بشمار می آید و صرف نظر از جنسیت ، وجود ویا عدم وجود مو ، تأثیر بسزایی در زیباتر بودن دارد ، حتی مقدار مو نیز از اهمیت زیادی برخوردار است . سالیان سال است که شرکت های داخلی و خارجی با استفاده از همین نکته ، محصولات متنوعی را به بازار عرضه داشته و همه روزه آزمایشــگاهها تحقـیقات وسیعی را برروی هرچه مؤثرتر بودن این محصـولات ، در جهت مراقــبت هرچه بیشتـــر از مو ، انجـام می دهند .
  • جنبۀ دیگرآن است که مو یکی از ضمائم پوست است که وظیفۀ اصلی آن محافظت است ، مثلاً موی سر از جمجمه محافظت می کند ، موی ابرو مانع ورود عرقِ پیشانی به داخل چشم می شود و مژه ها یکی از عوامل محافظت کنندۀ چشم در برابر اشعۀ آفتاب بشمار می روند .
  • از دیگرموارد بررسی مو ، آن است که نشان دهندۀ برخی تغییرات در عملکرد درونی بدن است ، بطور مثال نازک شدن یا ریزش موها میتـواند نشان از کم کاری یا پرکاری غده تیروئید باشد ، یاکم بودن حجم خون و عدم خونرسانی کافی می تواند پیاز مو را ضعیف و رشد مو را با اشکالاتی مواجه کند ، تغییرات هورمونی که همراه با افزایش سن ، دوران بارداری ، سیکل های قاعدگی در خانمها و قرار گرفتن در دوران بلوغ و ….. صورت می گیرد ، نیز از عوامل تأثیرگذاری در رشد و تغییر حالتهای مو می باشد .

  هرفرد می بایستی با درنظر گرفتن تمام این عوامل و سایر عوامل تأثیرگذار بر روند رشد مو ، به مراقبت از موهای خود پرداخته و در انتخاب لوازم آرایشی ، بهداشتی ، مراقبتی و تجهیزات مورد استفاده در این زمینه ، نکات زیادی را در نظر بگیرد . از مواردی که اکثر افراد جامعه خصوصاً باافزایش سن به آن می پردازند استفاده از رنگ مو به منظور دستیابی به رنگ دلخواه است که البته در تمام گروههای سنی ( بجز کودکان ) ، بطور معمول انجام می شود لذا لازم است قبل از انتخاب هر محصول و اقدام به تغییر رنگِ مو ، کمی از ساختار مو و ترکیبات موجود در رنگهای مو آگاهی کسب کرد.

ساختارمو

هرتارمو از سه بخش اصلی : مغزمو ( Medulla) ، پوستۀ مو ( Cortex ) و پوشش مو ( Cuticle ) تشکیل شده است .  

نمای عرضی از سه بخش اصلی مو

  بخش اصلی مو ، پوسته یا همان کورتکس می باشد که رنگدانه ها ، پروتئین ها ، چربی ها ، کراتین و سایر مواد مغذی در این بخش قراردارند ، کوتیکول لایۀ محافظ کورتکس است که چنانچه در معرض آسیب قرار بگیرد ، کورتکس بدون محافظ باقی مانده و عوارضی مانند موخوره ، خشکی و شکنندگی مو را به همراه دارد ، چنانچه رنگدانه های (ملانین ) موجود در کورتکس به مقـدار زیاد باشد ، مو به رنگ تیره و درصورتی که به مقـدار کم باشد ، مو به رنگ روشن دیده می شود و عدم تولید ملانین کافی موجب سفیدی مو می گردد . در حالت طبیعی ساختار موی انسان دارای خاصیت اسیدی با PH برابر 5 یا کمتر است که در این حالت کوتیکول بشکل پولک های فلس مانند لایه به لایه بر روی هم قرار گرفته و از رنگدانه ها و سایر ترکیبات داخل کورتکس محافظت می کند .

تصویر بزرگ شده از کوتیکول موی سالم

   حال این احتمال وجود دارد که موها به دلیل تغییر در عملکرد اندام های داخلی و یا یکی از عوامل بیرونی مانند : در معرض گرد و خاک زیاد قرارگرفتن ، استفاده از رنگ ها و … دچار آسیب دیدگی شوند که در این صورت ساختار مو تغییر کرده و موها بشکل وز کرده ، با خشکی مفرط و یا موخوره دیده می شوند .

تصویر بزرگ شده از کوتیکول آسیب دیده

 

تخریب ساختار مو

تغییر در ساختار مو بدین صورت رخ می دهد که برخی از عوامل بیرونی مانند آمونیاک موجود در رنگهای مو ، به جهت دارا بودن خاصیت قلیایی ، سسب افزایش PH مو به بالای 5 می گردد و حالت اسیدی مو را به قلیایی تغییر می دهد این قلیایی شدن موجب تخریب کوتیکول و نفوذ رنگ و یا سایر عوامل خارجی به داخل کورتکس و در نهایت تغییر رنگ و یا حالت مو می گردد ، نفوذ رنگ به داخل کورتکس نه تنها باعث از بین رفتن رنگدانه های طبیعی مو می گردد بلکه موجب آسیب دیدن مواد مغذی در بافت کورتکس نیز می شود و معمولاً پس از چندین بار استفاده از رنگ ها و یا در معرض عوامل خارجی آسیب زا قرار گرفتن ، مشاهده می شود که مو بتدریج خشک ، وزکرده ، شکننده و …. می شود .  

تثبیت ساختار مو

امروزه با پیشرفت های چشمگیری که در زمینه مواد بهداشتی و مراقبتی پوست صورت گرفته است می توان با عوامل مؤثر خارجی تا حد زیادی حالت طبیعی موها را تثبیت نمود ، بطور مثال استفاده از رنگهای مو با حداقل میزان آمونیاک ، بدین ترتیب که این گونه رنگها میزان آمونیاک را به کمترین میزان خود رسانده و روغنهای مخصوص جهت درخشان شدن و سلامت مو به محتوای رنگ افزوده شده ، این روغنها که معمولاً منشاء گیاهی دارند علاوه بر ترکیب با رنگدانه ها ، به همراه رنگ به داخل کورتکس نفوذ کرده و سبب افزایش رنگ پذیری مو می گردند و علاوه برآن موجبات درخشان شدن موها ، بدون آسیب رساندن را فراهم می آورند .   یکی از عللی که آمونیاک رنگ پذیری موها را افزایش می دهد ، بازکردن فلس های کوتیکول است که با حذف ویا حداقل شدن مقدار آمونیاک ، بنظر می رسد که تغییر رنگ نیز به خوبی صورت نگیرد ، یکی از راهکارهایی که جایگزین مناسبی برای آمونیاک به حساب می آید ، گرم کردن موها در حین رنگ کردن با استفاده از هوای گرم سشوار و یا حولۀ گرم است . از آنجائیکه رنگهای بدون آمونیاک ، فرمولاسیون سازگار با ساختار مو دارند ، علاوه بر آسیب نزدن به پوست و موی سر ، فاقد بوی تند ، بدون ایجاد حساسیت و پوشش دهی صد درصدی برای موهای سفید دارند . از آنجائیکه پولک های کوتیکول در موهای آسیب دیده که درمعرض آمونیاک موجود در رنگ مو قرار گرفته اند ، از هم باز شده اند ، استفاده از شامپوها و ماسک موهای بعد از رنگ ، بلافاصله پس از شستشوی موها ، توصیه می شود ، پروتئین و مواد مغذی موجود در شامپو و ماسک بعداز رنگ ، از طریق فلس های باز شدۀ کوتیکول ، به داخل کورتکس نفوذ کرده و علاوه برآن با بستن فلس های کوتیکول ، دوباره لطافت و درخشندگی را به موها باز می گردانند . همانطور که قبلاً نیز اشاره شد ، گرما موجب باز شدن کوتیکول می گردد لذا باید بخاطر داشت که هنگام شستشوی موها پس از رنگ ، باید از آب خنک در حد قابل تحمل استفاده کرد ، بدین طریق می توان اطمینان یافت که ضمن بسته شدن فلس های کوتیکول ، رنگ جدید مو از پایداری بیشتری برخوردار خواهد بود .  

 راهکارهایی برای مراقبت از مو

  • ماساژ سر با سرانگشتان دست (بدون تماس ناخنها با پوست سر ) ، است . بهتراست که قبل از اینکار چند بار دستها را به هم ماساژ داده تا بخوبی پرانرژی گردند ، سپس به مدت یک دقیقه پوست سر را با حرکت زیگزاک سرانگشتان در تمام قسمتها ماساژ دهید ، این کار را صبح ها پس بیدار شدن و شبها قبل از خواب انجام دهید ، در ابتدا بنظر می آید که موها شروع به ریزش می کنند که نباید نگران باشید موهایی که می ریزند تماماً موهای ضعیف و سست هستند اما چنــانچه بطور مداوم این کار را تکرارکنید ، مشــاهده می کنید که موهای جدید شروع به رویش می کنند . ماساژ مداوم سر باعث خونرسانی بیشتر و بیشتر به ریشه ها شده و پیاز مو را تحریک به واکنش بیشتر و رویش موهای جدید می کنند و از ریزش موهای قبلی نیز جلوگیری می شود .
  • موهایتان را در معرض تابش نور خورشید قراردهید
  • اگر تمایل به داشتن موهای بلند دارید ، درفواصل زمانی مناسب ، کمی از انتهای موهایتان را کوتاه کنید
  • هیچگاه با آب داغ دوش نگیرید

سؤالات متداول

ساختار مو از چه بخش های تشکیل شده است ؟ روش های محافظت از ساختار مو کدامند ؟ ماسک و شامپوی بعداز رنگ چه تأثیری بر مو دارند ؟ برای مراقبت از مو چه روش هایی توصیه می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *